Afgelopen jaar vlogen de pk’s ons om de oren. Inmiddels worden de dagen korter en de nachten langer, de hoogste tijd om de balans op te maken. Wat zijn de beste hyperbikes van dit moment:
Bekende merken als BMW, Yamaha en Ducati kwamen recentelijk met nieuwe modellen die we rustig hyperbikes mogen noemen. Meer dan 200pk en gewicht dat vaak onder de 200 kilo blijkt steeds vaker normaal. We zetten al dat geweld van afgelopen jaar voor u op een rijtje:
Ducati Panigale 1299 S
De nieuwe Panigale werd dit jaar tijdens zijn thuiswedstrijd van Ducati in Milaan onthult. De L-Twin van Ducati’s paradepaardje groeide met een kleine 100cc naar een dikke 1285 kubieke centimeter. Het Superquadro-blok levert daarmee maar liefst 205 pk. Samen met het extreem lage drooggewicht van 166,5 kg, maakt dat de Panigale de krachtigste wegmotor die er verkrijgbaar is. Om al dit geweld onder controle te houden is er uiteraard de nodige elektronica toegevoegd. Wheeliecontrol, ABS met hellingshoekmeter en quickshifter behoren allemaal tot de standaarden. Om de Panigale ook voor de openbare weg toegankelijk te houden is de zogenaamde ‘realtime suspension’ ontwikkeld. Dit systeem past direct de demping aan aan het type wegdek en weersomstandigheden. Moet uw nieuwe hyperbike een Italiaanse volbloed zijn én bent u niet bereid compromissen te sluiten? Dan is dit raspaard uw enige optie. Kost wat maar dan heb je ook wat: na het aftikken van €29.290,- inclusief BTW, wordt ie voor de deur geleverd.
BMW S1000RR
BMW doet sinds de komst van de S1000RR in 2009 goed mee in de hoogste klasse van de motorwereld. Dit jaar was het Beierse racemonster echter hoognodig toe aan een fikse update. We hoopten stiekem op een vernieuwd design, want de Duitse degelijkheid is niet bepaald aantrekkelijk te noemen. Volgens de knappe koppen van de BMW heeft de S1000RR wel degelijk een facelift gehad, wij zien het alleen niet maar dat kan natuurlijk aan ons liggen. De vernieuwde supersport heeft nu 199 paardenkrachten aan boord en heeft vier kilo aan gewicht verloren. Rijklaar weegt de fiets 204 kg. Bijzonder is de standaard cruisecontrol die geleverd wordt, want als je met 250 km/h over de Autobahn scheurt is een beetje cruisen nooit mis. Wat betreft de overige elektronica doet hij niet onder aan zijn concurrenten. Launchcontrol, cruisecontrol, verschillende rijmodi, noem het maar en de S1000RR heeft het aan boord. De prijs voor dit stukje hoogstaande techniek is nog niet bekend gemaakt, de verwachting is dat deze in januari openbaar wordt gemaakt.
Yamaha R1
Met veel spanning keken we er naar uit, de vernieuwde R1 2015. Tijdens de EICMA in Milaan werd het racemonster onthult door niemand minder dan Valentino Rossi. Het 998cc grote blok levert 200 pk en bij een gewicht van nog geen 200 kilogram rijklaar kan dit voor spectaculaire rij-eigenschappen gaan zorgen. De ontwerpers van de R1 sloegen de plank echter hopeloos mis. Waarom lijken de Japanners maar niet te begrijpen dat als er meer dan €20.000,- betaald wordt voor een motorfiets deze er ook zo uit mag zien. De R1 oogt rommelig en goedkoop, alsof de designers nog niet helemaal klaar waren toen de motorfiets gepresenteerd moest worden. Afijn, de technische specificaties liegen er in ieder geval niet om. Een leuk speeltje is het Y-TRAC systeem. Hiermee kan de gebruiker de afstellingen van de fiets op zijn smartphone aanpassen en de gereden rondes analyseren. Ook de prijs van de R1 2015 is nog niet bekend gemaakt.
Kawasaki Ninja H2
Met veel bombarie begon de campagne van Kawasaki’s nieuwste model. Het zou de motorwereld voorgoed doen veranderen. De ene na de andere teaser kregen we voorgeschoteld waarin vrijwel niets werd prijsgegeven. Maar toen was daar op de Intermot in Keulen de H2R versie. Een racemonster, alleen geschikt voor het circuit en met 300 pk onder de tank. Inderdaad baanbrekend, maar tevens compleet nutteloos want de H2R krijgt geen kenteken en mag niet mee doen aan welke racecompetitie dan ook. Tijdens de EICMA in Milaan werd de straatlegale H2 gepresenteerd. Qua uiterlijk lijkt de H2 veel op zijn grote broer, maar achter de kappen mist een luttele 100 pk. De straatversie is teruggevoerd naar 200 pk, maar heeft wel hetzelfde motorblok met supercharger. De vleugels zijn iets minder uitbundig dan bij de H2R, maar de H2 oogt nog altijd beestachtig snel. Aangezien de H2 en de H2R hetzelfde blok hebben met dezelfde supercharger, kunnen de handige jongens onder ons de H2 vrij eenvoudig van wat extra paardenkrachten voorzien. Wel weegt het zwaargewicht een onwaarschijnlijke 238 kilogram, niet echt meer van deze tijd Kawasaki. Dat is bijna 40 kilo zwaarder dan de hyperbikes van iedere andere concurrent. Daarnaast is de prijs wat aan de hoge kant. Want €27.000,- voor een Geisha met overgewicht is misschien toch wat teveel. Mocht u toch niet van plan zijn om de H2 op de openbare weg te gaan gebruiken, neem dan de H2R en profiteer van de maximale 300pk . Voor een kleine €50.000,- heb je de krachtigste productiemotor allertijden (helaas niet straatlegaal). Wees er snel bij want slechts beperkt leverbaar!
MV Agusta F4 RR
Compromisloze Italiaanse schoonheid is toch waar iedereen van droomt? De F4 RR is het paradepaardje van het exclusieve Italiaanse motormerk MV Agusta en tevens een echte postertrekker. Het vier-in-lijn, 998cc grote motorblok bezorgt u 201 pk aan de rechter pols. Er schijnt zelfs een SBK-versie te komen die beschikt over 210 pk met een drooggewicht van 175 kg. De F4 RR kunnen we het best vergelijken met de Lamborghini Aventador. Beide schitterend om te zien, super extreem, barstensvol karakter maar bijna onhandelbaar voor de minder ervaren rijder. Voor een zondagsritje is de Agusta niet de beste kandidaat, maar juist die ontembaarheid maakt ‘m oh zo aantrekkelijk. Voor €28,890.- inclusief BTW hangt ie boven de schouw.
KTM RC8 R
De RC8 R begon als de extreemste racer waar je een kentekenplaat voor te krijgen was. Maar na een update in 2014 is de fiets wat toegankelijker geworden om ook buiten het circuit te gebruiken. Het Oostenrijkse motormerk laat haar straatlegale circuitracer direct concurreren met de andere krachtpatsers. Toch biedt de RC8 redelijk comfort, want achter de hoge voorruit zit je goed uit de wind. Hard rijden is wel verplicht op deze racer, want met de extreme zithouding krijgen de polsen het op lagere snelheden zwaar te verduren. De KTM ziet er agressief uit en haar sexy lijnen zullen je snel doen laten kwijlen. De dikke V-twin levert ‘slechts’ 173 pk en laat je maximaal 280 kilometer in een uur afleggen. Met een 184 kilogram drooggewicht is de fiets niet heel licht waardoor de gewicht/vermogen verhouding ver onder de 1 pk per kilo uit komt. Toch is de Oostenrijkse kwaliteit vergeleken met het Italiaans karakter goed betaalbaar. De fiets gaat €18.2830,- kosten, exclusief belastingen.
Aprilia RSV4 RR
Aprilia wist dit jaar de SBK Superbikes te winnen met de RSV4 RR, dit was echter geen rede om een grondige upgrade uit te stellen. Het Italiaanse merk kwam tijdens de EICMA met de vernieuwde RSV4 RR op de proppen. De vette V4 van Aprilia’s racer levert nu meer dan 200 pk. Ook het zwaartepunt is verlaagd om de motor ondanks zijn extreme krachten toch beheersbaar te houden. De fiets is flink op dieet geweest wat resulteert in 180 kilogram drooggewicht. Afgetankt zal dat ongeveer op een kilootje of 200 neerkomen. Bijzonder aan de RSV is dat dit de enige supersport is die een V4 blok heeft. Dit zorgt niet alleen voor een uniek geluid maar ook voor uitstekende prestaties. Voor de looks hoef je de Aprilia ook niet te laten staan, want hij ziet er erg afgetraind uit. Helaas is de prijs nog niet bekend gemaakt maar die zal naar alle waarschijnlijkheid tussen de €20.000,- en de €25.000,- liggen.
EBR 1190RX
Oprichter Erik Buell werkte lange tijd bij Harley-Davidson. Maar op een dag was hij het zat om alleen maar trage ploffers te bouwen en begon voor zichzelf. Buell kwam met een nieuw concept; snelle motorfietsen uit Amerika met een bijzondere styling. Na vier jaar sleutelen moet de 1190RX Europa gaan veroveren. Maar met een overvolle concurrentiemarkt doet de EBR zijn concurrenten echt niet onder. De 1190cc grote V-Twin perst 185 paardenkrachten uit de uitlaat, de 190 kilogram drooggewicht zorgt voor een spectaculaire acceleratie. Bijzonder aan de EBR is het frame, deze kenmerkt niet alleen de gehele motor, maar is ook erg functioneel. Hij dient namelijk niet alleen als frame, maar ook als benzinetank. De eigenzinnige monodisk remschijf ziet er leuk uit, maar blijft toch achter bij de dualdisks van zijn concurrenten. Kan het u niet Amerikaans genoeg maar bent u niet bereid om kwaliteit inleveren? Dan is deze bijzondere 1190RX een uitstekende keuze. Voor nog geen €20.000,- is deze Amerikaanse Hyperbike van u, verkrijgbaar in rood, geel en zwart. Hij zal in een direct duel zijn concurrenten niet aftroeven, maar het blijft een speciale en eigenzinnige machine.
Conclusie
De techniek van dit moment is ver gevorderd. Al deze hyperbikes van dit moment staan bol van de elektronica om alle driftige paarden in goede banen te kunnen leiden. Echt grote verschillen zijn niet direct zichtbaar, maar toch heeft iedere fiets zijn eigen identiteit. Van Duitse degelijkheid of Italiaans karakter, voor iedereen is er wel iets beschikbaar. Goedkoop is het allemaal niet, maar voor het topsegment van Ferarri en Mercedes moeten ook de nodige euro’s op tafel worden gelegd, dat hoort er bij als je het beste van het beste wilt rijden.
Begin dit jaar dacht Kawasaki de grootste slag te kunnen slaan in het supersportsegment, maar als we nu terug kijken op het afgelopen jaar is de Ducati 1299 S misschien wel het meest vooruitstrevend. Want 205 pk uit een 1285cc L-Twin halen toch echt een opmerkelijk knappe prestatie. Samen met het extreem lage gewicht heeft de Italiaan de beste papieren. Het Beierse BMW heeft wat ons betreft het minst indruk gemaakt, de pk’s en het gewicht blijven achter bij de concurrenten. Met uitzondering van Suzuki en Honda natuurlijk die dit jaar helemaal geen nieuwe ontwikkelingen hebben laten zien omtrent nieuwe hyperbikes. Welke motor ziet u het liefst in de garage staan?
Foto: motorcyclenews.com